در حال بارگذاری اطلاعات

مطالب مرتبط

فروشگاه های زنجیره ای کوروش به انتشارِ هشدارهای زیست محیطی بر روی کیسه های تجزیه پذیر اقدام کرد.

برنامه قرعه کشی بزرگ رفاه به مناسبت ماه مبارک رمضان

ارائه راهکارهایی برای انجام یک خرید هوشمندانه توسط شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش

اعلام برنده شصت و ششم قرعه کشی بزرگ رفاه

جشنواره کارتخوان‌های سامان در فروشگاه‌های جانبو

آیا آمازون به برندها آسیب می زند؟

آذر 1396,05 سرویس خبری دانستنی های خرید

رابطه‌ای که برندها با وبسایت آمازون دارند پرتنش و پیچیده است. گاهی وقات برندها از اینکه آمازون اطلاعات مشتریان را به آن‌ها تحویل نمی دهد، شکایت می‌کنند، و همچنین فکر می‌کنند که هیچ تسلطی بر شخص ثالث غیر مجاز که محصولات آن‌ها را در پلتفرم‌های ارزان‌تر به فروش می‌رساند، ندارند.

در ادامه با یک مدیر سابق بخش بازاریابی خط تولید لباس‌های زنانه و عکاس راجع به اینکه چگونه آمازون جنبه‌های مختلف برندها را روی پلتفرم خود کنترل می‌کند، مصاحبه شده است.

شما در ابتدا چگونه همکاری خود را با آمازون شروع کردید؟

در شرکتی که من در گذشته کار می‌کردم، نماینده‌ای از آمازون به شرکت آمد و پرسید که آیا ما تمایل داریم در بخش مد آمازون (Amazon Fashion) حضور داشته باشیم. ما فکر کردیم این یک فرصت عالی است و پیشرفت و ترقی که از طریق آمازون نصیب ما می‌شود فوق‌العاده است. ما تقریبا ۱ سال بعد متوجه اشتباهاتی که در این مسیر وجود دارد شدیم.

آمازون چگونه عکاسی محصولات شما را انجام می‌دهد؟

بعد از اینکه شروع به همکاری کردیم. آن‌ها گفتند:

خب، اگر شما می‌خواهید، می‌توانید تمام محصولات خود را برای ما بفرستید ما استودیو عکاسی، مدل‌ها و طراحان مخصوص به خودمان را داریم.

این استودیو در کنتاکی واقع است. در این استودیو، عکاس و مدل هایی مشغول به کار هستند که از معمولی‌ترین افراد انتخاب شده‌اند. من گاهی اوقات با خودم فکر می‌کردم آن‌ها بچه‌هایی هستند که از دانشگاه محل زندگی خود اخراج شده‌اند. واقعا می‌گویم. بار بعد که شما به آمازون رفتید و قسمت محصولات را مشاهده کردید، متوجه می شوید که هیچکدام از مدل‌ها را نمی‌شناسید. من که نمی‌شناسم. این  یکی از مشکلات آنجا است. ما می‌خواهیم تجارت الکترونیک را کنترل کنیم.

ما می‌خواهیم بخش عکاسی را کنترل کنیم. خودمان مدل‌ها را انتخاب کنیم. ما طراحان مد و آرایش خاص خودمان را داریم. ما خودمان می خواهیم این مسیر را کنترل کنیم. اگر این شرایط فراهم باشد همه چیز خوب پیش می‌رود و من فکر می‌کنم رعایت نشدن این نکات توسط آمازون، به تجارت ما ضربه می‌زند. ای‌ کاش آمازون یک فروشگاه عمده فروشی باقی می‌ماند و این کار را با نام‌های تجاری نمی‌کرد. اما این اتفاقی است که افتاده است.

برندها علاقه چندانی به وبسایت آمازون ندارند!

بله. آن‌ها از آمارون متنفر هستند ما همیشه تصور می‌کردیم چیکو ( Chico) یکی از رقبای تجاری ما است. چیکو با وبسایت آمازون یک قرارداد تنظیم کرد اما هیچوقت محصولات خود را به آن عرضه نکرد. چونکه چیکو بر این باور بود که روش کار آن به این شکل نیست. چیکو کار جالبی برای شهرت نام تجاری خود کرد؛ از طریق تبلیغ‌های تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی محصول خود را ارزشمند جلوه داد. و با این اصل که اگر کالایی فروش نمی‌رود آن را را با روش دیگری تبلیغ کنند، پیش می‌روند و ترقی می‌کنند.

آیا محدودیتی راجع به اینکه چه مواردی در عکس ظاهر شود وجود داشت؟

یک فهرست بلند از کارهایی که نباید در عکس‌ها انجام بشود به ما تحویل دادند. آن‌ها به ما گفتند ما باید پس‌زمینه را از همه‌ی عکس‌های خود حذف کنیم و نمی‌خواهیم برچسبی مشخص باشد. من با خودم فکر کردم که این موضوع خیلی ناراحت کننده است و شما این را در آمازون مشاهده می‌کنید. آن دسته از کسانی که از زیر بار این موضوع شانه خالی کرده‌اند درصد بسیار کمی هستند. آن‌ها همچنین فکر می کنند عکسی که وسوسه انگیز باشد مناسب نیست. اگر عکس شما خیلی برهنه باشد از آن استفاده نمی‌کنند من فکر می‌کنم که آن‌ها بیشتر می‌خواهند PG (نشان مواردی که ممکن است مطالب نامناسبی برای کودکان داشته باشند) محصولات را حفظ کنند.

برای صفحه خود فروشگاه چطور؟

آن‌ها گفتند اگر می‌خواهید بعضی عکس‌هایی را که بیشتر نشان دهنده‌ی برند شما هستند، می‌توانید در این صفحه قرار دهید. اما واقعا راضی به این کار نبودند. مثل ین بود که آخرین تلاش خود را بکنند که شرکت آن‌ها را ترک نکنیم.

چرا رعایت همه این موارد در عکس‌ها مهم است؟

به دلیل اینکه شما با چنین عکس‌هایی هیچ حسی از یک برند یا شیوه زندگی دریافت نمی‌کنید. این یک دخالت بزرگ برای محصول شما محسوب می‌شود که کسی به شما بگوید این عکس را به این صورت بگیر یا کاری کن که محصول به شکل خاصی به نظر برسد. سپس ما شما را در جریان قرار می‌دهیم. به محض اینکه شما روی عکس محصولات کلیک کنید و آن عکس را ببینید تمام حس شما از بین می‌رود. چرا این کار را با محصول می‌کنند؟ چرا به تصویر کشیدن سبک زندگی را متوقف می‌کنند؟ زمانی که سرها را از عکس حذف می‌کنند، این ماجرا شدت می‌یابد و با حذف چشم‌ها و داستان پشت آن‌ها ارتباط شما را با مشتری قطع می‌کنند.

راجع به درآمد حاصل از این فعالیت برای ما بگویید؟

یک دلیل وجود دارد که چرا برندها قصد دارند مدل‌ها لباس‌ها و محصولات را تغییر بدهند؛ آن‌ها بازاریابی محصولات خود را ارزیابی می‌کنند و متوجه می‌شوند که کدام مدل بیشتربن بازدهی را داشته است. یا حتی کدام رنگ مو موجب افزایش فروش شده است. آن‌ها کاملا می‌دانند که آیا موی بلوند پول بیشتری روانه شرکت می‌کند یا موی گندمی. سیندی کرافرد، یک مدل مشهور، هر چیزی را که بپوشد به فروش می‌رسد.

وبسایت آمازون نمی‌گذارد این کار را برندها انجام دهند؟
نه اجازه نمی‌دهد.

آیا روش کار این نوع تجارت صحیح است؟

فتوشاپ عکاسی‌ها را راحت کرده است. دوربین‌های دیجیتال نیر آن را راحت و بدون دردسر کرده‌اند. روی هم رفته تمام آن بخش‌ها و کدها چیزی را تولید می‌کنند که تصویر یک برند است. و هرچه این کار راحت تر می شود مردم راحت طلب تر می‌شوند. وبسایت آمازون دقیقا همین کار را می‌کند.

این موضوع چگونه صنعت خرده فروشی را در بر گرفته است؟

این روزها سخت است که در تجارت پوشاک دوام آورد، خصوصا زمانی که شما شرکت‌های بزرگ مثل Banana Republic را می‌بینید، که مغاره‌های خود را بسته‌اند. این شرکت‌ها خیلی سریع از کار افتادند. من فکر می‌کنم که علت سقوط آن‌ها قطع ارتباط آن‌ها با مشتری‌هایشان بوده است.با همه این‌ها همچنان وبسایت آمازون به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین دینا با قدرت، به فعالیت خود ادامه می‌دهد و طرفداران زیادی دارد.

منبع:پیمنت 24

آسیبآسیب آمازونآسیب آیاآسیب برندهاآسیب بهآمازونآمازون آسیبآمازون آیاآمازون برندهاآمازون بهآیاآیا آسیبآیا آمازونآیا برندهاآیا بهبرندهابرندها آسیببرندها آمازونبرندها آیابرندها بهبهبه آسیببه آمازونبه آیابه برندها