در حال بارگذاری اطلاعات

مطالب مرتبط

توسعه خدمت ” تنخواه کارت رفاه “

معرفی جدیدترین سیستم پرداخت پایانه‌های فروش در الکامپ

برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت به پرداخت ملت با حضور بیش از 98 درصد سهامداران

مراسم تجلیل از بانک ملت در ششمین جشنواره خیرین و واقفین دانشگاه تهران برگزار شد

اهدای جایزه رتبه نخست هشتمین همایش بانک‌داری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به مدیرعامل به‌پرداخت ملت

فواید قرار گرفتن همه خدمات شهری در یک کارت هوشمند

مهر 1396,03 سرویس خبری دانستنی های خرید

سرویس‌ها و خدمات مختلف گوناگونی وجود دارد که شهروندان از آنها استفاده می‌کنند. عموما اکثر این خدمات به علت الکترونیکی شدن آن مستلزم داشتن یک کارت هوشمند همراه هستند: کارت عابر بانک، کارت مترو، کارت اتوبوس، کارت تلفن، کارت منزلت، کارت پارک الکترونیکی و… تنها چند مورد از این مثال‌هاست. اما آیا تا به حال به تجمیع همه این خدمات در یک کارت واحد فکر کرده‌اید؟

ضرورت گسترش استفاده از کارت‌های شهروندی منجر می‌شود تا انواع خدمات شهری سریع‌تر و حتی بدون وارد کردن رمز پرداخت صورت گیرد.

استفاده از کارت‌های شهروندی هم برای شهرداری‌ها به دلیل ایجاد پشتوانه‌ای برای سرمایه‌ گذاری‌های جاری و هم برای شهروندان به دلیل استفاده راحت‌تر از خدمات بدون نیاز به حمل پول نقد مفید فایده است.
سه نوع کارت اعتباری، نقدی و پیش پرداختی وجود دارد که کارت شهروندی در دسته اعتباری قرار می‌گیرد.
محدوده استفاده از کارت‌های شهروندی در دنیا، خدمات متنوعی را شامل می‌شود. اما به دلیل نظام معیوب کارکردی پرداخت در ایران و همچنین عدم همکاری سازمان‌ها و بانک‌ها شاهد افزایش کارت‌های در دست مردم نسبت به سرانه بین‌المللی هستیم. اینطور به نظر می‌رسد که در عمل اتفاق نظری بین نهادها و شرکت‌های مختلف صادرکننده کارت‌ها وجود ندارد.
حتی مسایل درمانی هم می‌تواند وارد حوزه فعالیت کارت شهروندی بشود
پیش از این بانک مرکزی سعی در اجرای طرحی مشابه با نام طرح «سپاس» را داشت اما بنا به دلایلی فعلا ایده کارت‌های هوشمند را به تاخیر انداخته است . بانک مرکزی به لحاظ مالی یکسری ملاحظات در مورد خلق پول دارد که معتقد است اگر کارت‌های شهروندی از حالت قابل پرداخت به حالت خلق پول نزدیک شود، آن موقع نمی تواند سیاست‌گذاری‌های مالی را کنترل کند.

چندی پیش وزیر ارتباطات دولت دوازدهم از قابلیت تجمیع شدن کارت ملی هوشمند با سایر نهادها خبر داده بود. مساله‌ای که به گفته کارشناسان در استاندارد بین‌المللی به‌گونه دیگری تعریف شده است. چرا که عموما کارت‌های هویتی افراد، مختص احراز هویت و مسائل و الزامات حاکمیتی و امنیتی است و کارت‌های پرداخت مساله جداگانه‌ای دارد.

کارت‌های هوشمند شهروندی همچنین قابلیت حفظ پول در سخت افزار را دارند
کارت‌های هوشمند شهروندی امکان پرداخت کلیه خدمات شهری مثل سینما، حمل‌ونقل و مراکز تفریحی و… را به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به پرداخت پول نقد فراهم می‌آورند که در سرعت و هزینه‌ها موجب صرفه جویی می‌شود و گسترش کارکرد آنها یقینا به سود مردم و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان خواهد بود.

قابل توجه است که امکانات زیرساختی این مساله در سطح کشور هنوز کاملا برقرار نشده است. شاید بتوان گفت که پایتخت کشور ظرفیت پذیرش این‌گونه کارت‌ها را داشته باشد ولی در بسیاری از شهرهای ایران نیاز به توسعه زیرساخت برای استفاده جامع از کارت شهروندی حس می‌شود که بنا به گفته اسلامیان این اقدمات هزینه‌بر و وقت‌گیر است. در نتیجه به نظر نمی‌رسد که توان اجرایی چنین طرحی حداقل در سطح کشوری به زودی محقق شود و باید چند وقتی برای رسیدن به این مرحله صبر پیشه کرد.
منبع: دیجیاتو

خدماتخدمات درخدمات شهریخدمات فوایدخدمات قرارخدمات کارتخدمات گرفتنخدمات همهخدمات هوشمندخدمات یکدردر خدماتدر شهریدر فوایددر قراردر کارتدر گرفتندر همهدر هوشمنددر یکشهریشهری خدماتشهری درشهری فوایدشهری قرارشهری کارتشهری گرفتنشهری همهشهری هوشمندشهری یکفوایدفواید خدماتفواید درفواید شهریفواید قرارفواید کارتفواید گرفتنفواید همهفواید هوشمندفواید یکقرارقرار خدماتقرار درقرار شهریقرار فوایدقرار کارتقرار گرفتنقرار همهقرار هوشمندقرار یککارتکارت خدماتکارت درکارت شهریکارت فوایدکارت قرارکارت گرفتنکارت همهکارت هوشمندکارت یکگرفتنگرفتن خدماتگرفتن درگرفتن شهریگرفتن فوایدگرفتن قرارگرفتن کارتگرفتن همهگرفتن هوشمندگرفتن یکهمههمه خدماتهمه درهمه شهریهمه فوایدهمه قرارهمه کارتهمه گرفتنهمه هوشمندهمه یکهوشمندهوشمند خدماتهوشمند درهوشمند شهریهوشمند فوایدهوشمند قرارهوشمند کارتهوشمند گرفتنهوشمند همههوشمند یکیکیک خدماتیک دریک شهرییک فوایدیک قراریک کارتیک گرفتنیک همهیک هوشمند